Quo vadis, iPade aneb kudy se bude ubírat budoucnost těchto zařízení?

6.3.2017

Přichází u Apple soumrak tabletů? Jak to bude s iPady v příštích letech? Zveřejněné finanční výsledky Apple nehovoří příliš pozitivní řečí.

Prodej tabletů u Apple stále klesá

Podle statistik jsou to právě iPady, které v sortimentu Apple poněkud ztrácejí dech. V rámci roční bilance se už po několikáté za sebou ukazuje, že právě ony stagnují. Klesají jak příjmy, tak i počty prodaných kusů, byť dlužno dodat, že se s touto nemilou situací nepotýká jen Apple, ale všichni velcí výrobci. Ztrátovou sférou jsou tablety například pro Toshibu nebo Sony. Příliš tenhle nepříznivý trend u Apple nezvrátily ani v roce 2015 novinkové iPady Pro. Prodej iPhonů naproti tomu už deset let úspěšně roste, spokojenost panuje u MacBooků a skvěle si podle prodejních čísel vedou i chytré hodinky Apple Watch. Proč se tedy zrovna iPadům nedaří?

Proč se iPady propadají

Tento jev někteří přičítají docela prostě nevyhnutelnému chování spotřebitele, který si nekupuje tablet tak často. Mnozí si například stále vystačí s iPady čtvrté generace. V tom se liší od mobilního telefonu, jejž je potřeba upgradovat častěji, jeho životní cyklus je zhruba dva roky. Jiní jsou kritičtější vůči samotné společnosti Apple, která v poslední době zkrátka u iPadů nedokázala přijít s ničím příliš převratným. Další vidí příčinu v tom, že iPady se prodávaly v momentě, kdy byly na trhu zkrátka novinkou. Přestože už zakladatel Apple Steve Jobs hovořil o své vizi, podle níž iPady měly klasické notebooky v podstatě nahradit, dnešní situace na trhu je jiná.

Tablet je specifickým zařízením, které v očích mnoha zákazníků běžný notebook zkrátka nikdy adekvátně nezastoupí. Je spíše jen jeho doplňkem a příliš se navíc nehodí na vytváření obsahu. Mimo to se poněkud paradoxně stále zvětšují rozměry telefonů, které také zvládnou mnohé náročné úkony, zatímco MacBooky se naopak zmenšují a nahrávají tak do karet těm, kteří upřednostňují skutečně výkonné zařízení o malých rozměrech.

V době nasazení iPadů na trh byl přitom v nabídce jen třináctipalcový MacBook a pouze 3,5palcový iPhone, doplnit tak portfolio produktů zařízením o rozměrech mezi oběma póly bylo krokem logickým.

A jak to bude dál

V roce 2018 by přitom podle předpovědí měly prodeje tabletů poskočit o zhruba 2 %. V celkovém součtu by se pak podle předpokladů, označovaných nicméně skeptiky za poměrně odvážné, měl mezi lety 2014 a 2018 prodej iPadů nakonec propadnout pouze o 1,1 %. Napomoci zastavit pokles mají nové modely. Ve druhém čtvrtletí roku 2017 se tak představí tablety s úhlopříčkami 12,9″, 10–10,5″ a 9,7″. První zmiňovaný bude nástupcem dnes již prodávaného 12,9″, druhý chce cílit na náročné uživatele a na opačný pól oproti vyznavačům high-endové elektroniky se postaví nejlevnější tablet s 9,7″.

Napsat reakci

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *